Saturday, April 27, 2013

Petanda ? - before the accident -

Assalamualaikum .

here's some weird things
happened to me ,
before the accident .

petanda , mungkin ?
hmm , Wallahua'lam .

- Terbabas tidur -
seperti yang dimaklumkan ,
aku ni kuat tidur .
yes yes , tapi kenapa pelik ?

begini ,
aku memang suka tidur ,
tapi aku mudah tersedar .

2 - 3 hari sebelum accident ,
makin lena pulak aku tidur .

tak tersedar langsung !
kalau roomates and kawan kejut ,
baru aku tersedar .

classmate aku cakap ,
' iman , iman ni kenapa ? kuat ngat tido .
biasa iman mudah sedar . kenapa iman ? '

aku pun terfikir ,
tapi sekejap je lah .
then I buat bodo je .
hahaha * ngek sungguh *

1 hari sebelum accident ,
aku tertidur petang .
katil aku pulak tingkat ats ,

roomate aku tak perasan aku tidur ,
sbb aku tidur rapat ke dinding .

aku tersedar ,
and tgk jam ,

' Astaghfirullah ! 6.45 ptg ! '

mmg tak de lah nasi waktu tu .
aku fikir ,
' nak makan apa waktu berbuka ? '

roomates aku pun terkejut ,
tgk aku tiba-2 tercongok atas katil .

dia kata nasi ada lagi ,
kalau nak ambik , sempat je .

hahaha , aku nak mandi lagi ,
pakai bju kurung lagi .
dan wktu ambik nasi ,
5.30 - 6.30 .

I went to Aimi's room ,
diorg tahu aku tak de nasi .

mengamuk lah diorg ,
marahkan roomate aku ,
sbb tak kejut .

tapi aku dah cakap ,
salah aku !
* kau tidur , sape suruh -_- *

and kalau orang lain pun ,
rasanya tak perasan aku tidur .

rapat ke dinding ,
tingkat ats pulak .
hmmm .

- Masitah datang peluk -
aku berbuka ngan kurma and minum air ,
aku malas susahkan orang ,
so aku duk dalam dewan ,

baca surat cinta dari Allah ( al-Quran )

This is Masitah <3 on graduation day .


out of the blue ,
shitah datang depan aku ,
and duduk ,
then peluk aku kemas kemas .

aku ? terkedu di situ .
' kenapa ni ? ' - dalam hati .

then she smiled ,
bangun and pergi dari situ .

aku pun terpinga pinga ,
dah kenapa pulak ni ?

( dia macam tahu je 
yang dia dah tak dapat peluk 
kak iman dia ni lagi lepas tu )

- Aimi marah aku -
after paper 4 chemistry that morning ,
kiteorg kena kuarantin .

so , lepak with my classmates

* smpat lagi aku tidur time tu :D *

then bincang , sape nak pegi bazaar petang ni .

keputusan ,
aku , najwa , lisa and aca akan pegi .
* yeay , with my cucu cucu *

this is najwa , my adorable cucu <3

Marlisa , aku sayang kau , cu :)
Amsyar , I do love you cu !

then , Aimi ,
' eh iman ! mu tak yoh gi lah . suruh ore lain gi . mu gi doh kea hari tu '
( eh Iman ! kau tak payah pegi la . suruh orang lain pegi . kau pegi dah kan hari tu )

Amoy cute <3
 laaa , marah pulak si Amoy cute ni .
mane boleh , tak cukup orang nti .

aku berdegil gok nok gi .
hahaha

Fatin said ,
' takpe lah , tapi petang ni , kena tgk tgkkan iman ni ,
kang tertidur tak bangun mcm hari tu '

Fatin , the one without the spec , and Tasha .
- nightmare -
that evening ,
yes , as predicted , aku tertidur ,
hahaha

and aku didatangi mimpi yg menakutkan ,
yang aku ingt ,
my mom ada dlm mimpi tu ,
and last last aku menangis .

elok elok je fatin buka pintu bilik aku ,
aku tersedar and terduduk ats katil ,
dengan nafas tercungap cungap .

sstgah orang cakap ,
' ala , mimpi tu kan mainan tidur .
tak yah hirau lah '

hmm ,

Fatin ,
' bangun iman , dah pukul 5.
solat ke belum ? cepat , bas dah tggu '

aku pun laju je trun katil and pegi tandas .
solat dulu .

roomates aku perasan ,
aku lain macam je petang tu .

* aku je yang tak prasan :D *

berlari lari aku ,
takut kena tinggal dengan bas .

- Syakila say take care to me -
masa nak keluar aspuri ,
syak cakap ,
' take care kak iman ! '

this is Syakila * green * I miss her badly :'(


aku pun snyum and thanks cpat-2 .
hahaha ,

pelik tapi aku buat tak kesah .
tak fikir pun .
hahaha

- 2-3 minit yang diambil -
turun dari bas ,
aku jalan ngan najwa ,
aca jalan dengan lisa .

rasa seronok gila !
banyak seh makanan kat sana .
lepas beli hampir sume pesanan ,

aku nampak something !
PUDING GULA HANGUS .
feveret !
dan aku tak pernah jumpa puding gula hangun sefluffy itu !

Najwa pun ikut aku pegi gerai tu ,

' mak cik , nak ni tiga ' - aku
dia letak lah kueh tu .
tapi dua .

then I said , ' satu lagi makcik '

siap membeli , I saw that red Volkswagen Car .
tapi aku buat bodoh je .
banyak lagi kenderaan lain .

then ,
bamm ,
everything happened so fast .

aku terfikir ,
andai makcik letak 3 terus .
dah jimat masa 2-3 minit kat gerai tu ,
and MUNGKIN aku tak kena langgar .

then ,
I realised that ,
memang aku yang terpilih .

Allah dah tetapkan aku yg kena ,
so , mcam-2 mana pun ,
mmg itu lah yg ditakdirkan .

makcik tu cuma memainkan peranan ,
Allah dah tetapkan semuanya .

betullah orang kata ,
kalau mati pun ,takkan lambat sesaat .

well ,
bukan mati je .
everything .

Allah dah tetapkan berlaku pada waktu itu ,
di tempat tu ,
tak lambat sikit pun .
dan tak laju sikit pun .

everything was on time .

- my grandmother rasa tak sedap hati -
2-3 hari sebelum accident ,
my nenek told my aunt ,
' mok rasa dok sedap hati lah , nok jadi mende lah ? '
( mak rasa tak sedap hati lah , nak jadi apa lah ? )

rupa rupa nya ,
cucu nya yang amat degil ni accident
:D

hehehe ,

and , aku terdengar ,
mu mom cakap kat pelawat yg dtg melawat aku ,

' kak ngah ni , kalau dia nak pegi mana mana ,
dia biasanya call and bgthu dulu ,
tapi petang tu ,
dia tak call pun ,
dia tak bgthu pun nak pegi bazaar '

aku pun baru teringat ,
' haah lah kan ?
kenapa aku tak call ummi eh petang tu ? '

see ? how sengau am I .
baru nak pikir ,
after sume terjadi .
hahaha

sbnrnya , sume yg aku tulis kat ats ,
aku sedar ,
after accident ,
bukan sebelum ,

hahaha ,
nampak sangatlah aku ni
careless dgn surrounding -_-

takdir Allah adalah segala galanya .
kalau Allah nak sesuatu tu terjadi ,

memang akan terjadi .
tak kira lah ,
kita suka atau tak .

banyak kan petanda aku dapat ?
tapi , aku tak sedar pun .

* hish , kenapa lah kau macam ni , iman *

hahaha .

so people ,
kita kena terima takdir Allah dengan hati terbuka .

accident pun kena on time ,
ni kan pula kematian .

mmg on time .

dan , kita tak tahu ,
kita nak accident ke ,
nak jatuh ke ,
nak kena tumbuk ke .

malang tidak berbau .

dan paling penting ,
tak tahu bila kita mati .

astaghfirullahal'azim .


No comments:

Post a Comment

taip taip !