Tuesday, April 30, 2013

Aku harap kau tabah :)

Assalamualaikum ,

selamat pagi !
apa khabar iman hari ni ?
baik baik sahaja ?
alhamdulillah ^^

hmm ,
post ni khas to those yang
dapat result tidak seperti diharapkan dalam exam ,

tak kira lah exam final ke ,
exam sem ke ,
dan paling penting SPM .

ingin aku tekan kan disini ,
post ini BUKAN bertujuan menghina sesiapa ,
atau untuk MEMUJI diri sendiri .
BUKAN .

post ini aku buat khas ,
terutama untuk rakan aku ,
yang dah byk membantu aku

tanpa dia mengetahui ,
dia sebenarnya telah byk mengajar aku erti sebuah kehidupan .
terima kasih Syuhada Shupian :)

result aku ciput je . camne aku nak survive dengan result macam ni ?

* senyum *
wahai teman ,
SPM bukan penentu segalanya
sounds cliche .

tapi tu lah hakikat .
kenal Bill Gates kan ?
dia drop sekolah .

tapi dia kaya raya !

kau pulak tak drop sekolah .
insyaALLAH rezeki kau byk lagi .

asalkan ,
kau cari cahaya yang dipanggil hidayah .

jgan risau , aku juga masih mencari cari
hidayah Ilahi .
semoga hati kita ditetapkan di jalan Ilahi .
Amin .

Allah sentiasa ada ,
Dia tahu apa yg kita nak ,
Dia cuma menunggu kita meminta
daripadaNYA sahaja .

sedaplah kau cakap kan ? result kau cantik , takpe lah !

senyum lagi .
result aku cantik ?
alhamdulillah .
rezeki yang aku tak pernah jangka .

tapi ingat ,
result ni ,
boleh jadi nikmat yang indah ,
ataupun UJIAN yang berat
untuk aku .

kenapa ?

aku boleh jadi hamba yang sgt beruntung sekiranya aku bersyukur .

atau

aku juga boleh menjadi hamba yg bongkak ,
tidak bersyukur ,
dan fikir hanya aku yang pandai .

' ohh , aku dapat straight A's ! aku hebat ah . banyak A plus plok tu . yes yes ! '

nampak ? ayat tu macam biasa je .
tapi sebenarnya ,
penuh dengan rasa riak ujub dan takabur !

AllahuRabbi .

tapi aku pilih untuk bersyukur .

sama seperti result kau .

boleh jadi kau bersyukur dan
Allah tambahkan nikmat yg lebih baik kepada kau .

atau

kau menyalahkan takdir .
dan berputus asa dengan segalanya .

PILIH !
pilihan kat tgn kau .

bukan aku berniat nak memujuk ,
cuma nak buat kita sama sama berfikir .

aku pernah menghadapi situasi
di mana result aku teruk ,

Exam Final Semester 2 .

aku tak dapat 3.5 ke atas
result paling teruk yg pernah aku dapat kat pc .
pfft . hewhew

masa nampak pointer ,
aku terus menangis .

tutup muka dgn slimut ,
dan terus dgn aktiviti tangis menangis . EH .

kecewa ?
sangat !

aku dah rasa macam tak nak teruskan dah .
aku siap kasitau mak aku .
' ummi , buang je result ni , nak bakar '

tapi result tu still selamat ada dalam file .

kenapa ?

sebab aku fikir ,
kenapa nak terus tenggelam dalam semua ni ?

tak boleh ubah dah pun .

Alhamdulillah sebenarnya .
aku dapat macam ni .

ramai lagi yang dapat lagi teruk dari aku .
bahkan ada yang tak smpai 3.0

Allah , Allah , Allah .

aku marah hanya sebab result .
sedangkan banyak nikmat Allah yg aku lupa syukuri .

nafas , kesihatan yang baik ,
keluarga , rakan , guru yang baik .

masih boleh bercakap dengan petah ,
berjalan dengan sempurna .

tak cukup aku nak post pasal nikmat Allah saje .
terlampau banyak ~

dan aku telah lupa aku lalai !

tapi aku sedar balik ,
semua tu salah !

semester 3 , aku bangkit .
sleep tu ada , tapi kurang * haha *

alhamdulillah ,
outcomenye ?

cantik lah . walaupun tak 4 flat ,
tapi cukuplah buat aku dan keluarga tersenyum :)

selagi kita tak putus berharap dengan Allah ,
Dia akan bagi apa yg hambaNYA nak .

jangan lupa .
Allah Maha Penyayang .

Allah selitkan seribu kekuatan untuk aku
taktala aku dah putus harapan dulu .

kamu semua pun sama .

Allah sentiasa ada untuk kita .
it's time for us to find HIM :)

Rezeki tu ,
Allah nak bagi ,
dalam pelbagai cara .

JANGAN putus asa .
JANGAN putus doa .

ni ayat kawan aku dalam WeChat .
- mungkin Allah nk bagi aku jatuh dulu ,
supaya lepas ni aku tahu cara nak bangun ,
mungkin , ya HIKMAH ALLAH -

aku sayang kau sahabat , Lillahi Ta'ala .

yes , betul ayat dia .

sama ngan situasi result sem 2 aku .
andai aku tidak jatuh di situ ,

mungkin , result sem 3 aku yg jatuh .

atau aku terus berjaya
sehingga sem 4 .

tapi lupa nak bersyukur .

Allah .
mintak jauh semua tu .

nampak ? banyak hikmah .
kadang kadang ,
kita tak perasan ,

apa yg Allah bagi tu ,
lebih baik dari apa yg kita mintak .

kita lupa ,
kita lalai .
sebab ?

kita terlampau nakkan apa yg kita mintak .
terlupa akan perancangan Allah .

astaghfirullahalazim .

hmmm ,
kalau kau asyik berjaya .
berdiri megah di bumi Allah ni .

aku bimbang ,
sekiranya kau jatuh nti .

kau lupa terus cara nak bangkit

AllahuRabbi .
mintak jauh semua tu .

aku pernah jatuh ,
sakit ? yes . amat .

tapi tu tanda Allah sayang hambaNYA .

Keep your head up . Allah gives the hardest battles to His strongest soldiers .

aku tahu Allah sayangkan aku ,
aku tahu Allah dah tetapkan segala galanya dengan sempurna .

susah nak bangkit ?
memang , aku tahu .

peritnya .
nak hadapi semua orang .

tambah tambah ,
parents yang kecewa dan bersedih .

tapi ingat ,
satu je yang boleh buat diorg gembira .

kau bangkit balik dan kuat semangat .

aku nak bagi situasi ,
mungkin berbeza tapi sama saja sebenarnya .

ingat waktu aku accident ?
my dad teramat sedih .
sampai 2-3 hari dia tak bercakap .

sedih tengok anak dia sakit :'(

my mom ? aku tengok senyuman pahit je ada .

adik adik aku lagi lah .
dalam  hati ada taman ,
sayang gok kat aku ni

sobs sobs .
ayuh lap air mata :'(

* sesiapa yang knal aku tentu tahu aku mcm mana *

buas yang teramat ,
tak padan ngan sakit .

aku happy je sbnrnya .
hahaha ,
sbb semua orang care psal aku .
tanda diorg syg aku <3

aku terdengar my mom ckp ,
ngan sape ntah .

' hmm , mujur lah kakak okay aje . dia kuat semangat '

then I saw my mom smiled .

nampak tak ?
my mom dah kurang sedih .
sbb tgk anak dia happy je

aku still membuaskan diri macam biasa .
bajet kaki boleh guna .
hahaha

then my dad pun okay .
bercakap cakap balik
layan anak dia si mulut murai ni .

hahahaha .
nampak tak situasi ni ?

aku tukarkan menjadi bahagia balik .
dengan izin Allah :)

situasi kita sama tapi tak serupa .
do you get what I mean ?

kau pun sama .
jgan terlampau sedih !

bangun , bangkit .
teruskan hidup lebih dari biasa ~

susah ? mana ada benda senang dalam dunia .
tapi kau boleh ubah mindset

supaya kau senang nak bangun balik .

kau sayang keluarga kau kan ?
make them happy .

kalau result cantik tapi perangai mcam setan pun tak guna .
jadikan diri kau sebagai aset mak ayah ,
untuk ke syurga .

takpe ,
asalkan ilmu agama ,
meninggi dalam diri .

"Allah x wajibkan kita pandai , tapi Allah wajibkan kita belajar" - UAI

kawan aku , yuna . bg ayat ni * thanks yuna <3

see ? Allah wajibkan kita belajar .
bukan wajibkan kita pandai .

get up kawan !
ramai yang ada ,
nak tolong kau bangun balik .

Allah ada :)
aku pun ada :)
and ramai lagi ,
yang beratur dan sudi bantu kau .

bangkit .
semoga kita semua diberi kekuatan oleh Allah .

nak teruskan perjuangan di dunia .
dan berjaya di akhirat sana :)

Allah bg ilham untuk aku menulis .
alhamdulillah .
yang baik datang daripadaNYA .

yang merapu tu , sah sah dari aku . :D

Subhanallah . Alhamdulillah . AllahuAkbar .
Astaghfirullahalazim .

semoga mendapat manfaat .
aku sayang kau , Lillahi Ta'ala .

- Lirik lagu Alhamdulillah -
Ucaplah Alhamdulillah bukannya sukar
Kerna semana kaya atau besar
Tetap Allahuakbar .




5 comments:

  1. setuju 100%
    .. stiap nikmat Allah bg tu ujian jgk kat kite..
    depends on jalan yg kite plih...
    ke arah kebaikan atau keburukan.
    lau kite gagal, xbererti kite xleh bermula dgn kegagalan :D

    ReplyDelete
  2. jap, cne nak letak like kat bwh tu?

    ReplyDelete
  3. Iman, terima kasih. Aku terharu, ya jatuh airmata ni. In sha Allah, izin Allah. Ada pelangi indah tngah tunggu kita semua. Kejyaan dunia akhirat. Aminn. Aku sayang kau, Iman. Lillahi Taala :)

    ReplyDelete
  4. Eh eh, Iman. One more thing. Hee the spelling man, it should be Syuhada Shupian :) not Supian. Hihi ^.^

    ReplyDelete

taip taip !